Lads,Bukan Salah UiTM

Assalamualaikum.


Hello there.Greetings to the first timer,welcome back to silent readers &  I know you'll be here again, my adorable followers.Shasha will always sayang korang.*hug tightly* Yeah,I'm still in the beginning of semester & seperti biasa, awal semester sememangnya heaven! Indescribable heaven. Bayangkan aku boleh run for Eyeshield 21 yang 145 episode tuh tak sampai 4hari & khatam Ouran High School (26 episod) about sekali harung. Aku sendiri pun terasa macam "wow!" .& sure la kan sepanjang 'marathon' tuh I fall for Hiruma Youichi & Suou Tamaki over & over again. You know,fall for anime's character ni somekind of disease yang aku hidap sejak bergelumang dengan Detective Conan. 

Homaii. Aku state benda yang tak perlu lagi. 
*Another one natural disease*



Okey.Back to the top.As you already know, aku sekarang study kat UiTM.Universiti Teknologi Mara branch Kedah & sebelum aku membebel dengan lebih lanjut lagi,meh sini aku buat confession.Dulu uitm was my last choice.Aku memang tak pernah aim uitm.Aku pandang uitm sebelah mata..nope2.Aku rasa nak buka mata pun tak kot.Aku macam commoners lain,harusla cita2 nak jejak UM,UKM,UTM, & once,aku  pernah buat satu deal dengan someone untuk sama2 study kat UPM.(Sesedap je aim for UPM padahal tak tahu U tu offer course apa) But then,dua2 masuk UiTM.Cuma dealer sorang lagi tu kat Shah Alam lah.Whatthe =_=''



Somehow, bila aku diterima masuk UiTM about setahun lepas,aku rasa macam risau (disebalik gembira ya amat sebab aku dapat IPTA dengan result yang deadly hampeh tu) cause aku sendiri tahu betapa sosialnya UiTM tu & most of my friends respond my acceptance with :
  • What? UiTM?
  • UiTM? Kedah plak tu.Sure ke ni? <--- Respon macam pernah study sana.
  • Jaga diri tau kat sana.Take a very good care of yourself  <-- aku bukan nak berperang.
  • Orang kat sana mesti ramai free hair.Ko jangan free hair sekali. <-- cenggini pun ada?
  • From one of my dearest friend,Luqman : Ko jaga diri Sha.Ko tau UiTM tu macam mana kan?

Semua orang macam risau gila bila tahu aku bakal further kat UiTM.But no wonder lah kan.Sangat2 no wonder.Impression people terhadap UiTM sangatlah teruk lagi buruk kecuali tang student fee dia.Rasanya satu Malaya tau kot UiTM,U paling pemurah bila masuk bab yuran.<-- greatest thing that leads to the indecisive greatfulness for being UiTM student.


NOW WE'RE GONNA MOVE TO THE CRUCIAL-EST POINT

Aku bet,most of peeps yang tak pernah berada dalam satu2 U mesti agak cenggini :
  • UM : Waw.Mesti student sana genius belaka.Prestij beb.Prestij
  • USM : Geniuser than UMers.
  • UTM : Sebelah kaki dah dalam company.
  • UIA : Tudia Ustaz Ustazah harapan.
  • Lim Kok Wing merangkap semua IPTS : Fuiyooo.Kaya dow.
  • UiTM : Sosial.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


is that all?

heh. (?)
Terasa macam jarang & kinda impossible untuk kita dengar benda2 alah macam :

 Encik Suparman,tukang paip. 



OR


Salman, Lepasan SPM



 OR
THIS?
 Jemah & Darus, Form 4.

OWW BOY =_='
Kenapa ada drama neh?


But seriously.Memang susah nak dengar orang cakap UiTM barang baik punya.Kadang-kadang sampaikan ada student buat jahat sikit, tuding UiTM.Ada orang rogol sikit,UiTM.Seludup sikit,UiTM.Bayar yuran UiTM,UiTM.*eh.memangla* Dear geniuses sekalian,UiTM tu cuma bangunan yang stand still tak pernah gerak memana even kedai Tomyam depan tu pun.Pekehal dok Yuaitiem yuaitiem tak habes?Kononla yang dok rogol tuh drive Toyota.Takde plak orang  dok toyota toyota takpun dok samsunggeleksi samsunggeleksi <---- dan dan.

Tak ke kita terdedah kepada kemungkaran & kesosialan bila kita belajar kat UITM ni?

Tak payah nak UiTM,tu Sijangkang kampung aku tu pun banyak je couple.Pakai ketat free hair semua balik rumah ceh,alim tak ingat.Okey aku ambik contoh terbaik dari ladang Pak Sako la ; surrounding yang Islamik such as UIA InsyaAllah akan buatkan kita tak keluar dari landasan Islam selagi tak keluar dari UIA.Institusi macam UIA dah tentu2 akan buat macam-macam untuk protect iman & akidah studentnya,right? Tapi once student dah keluar UIA,dia bebas.Time tu,dia sendiri yang kena protect.

except for Allah if you're smart enough

Tapi di UiTM,kami harus survive SENDIRI & ALL ALONE meskipun still dalam kampus.Kat uitm,semua orang optimistik derr.Nampak couple duduk semeja kitorang still assume depa dok study group/group discussion.Fesyen,korang tak payah cerita.Pergi kuliah macam pergi annual dinner.Hana Tajima?Hana Terjerumus? Semua jenis Hana la diorang dok peraga.Muka pon semua cap model kan.Then,this is what I claim as : 

"The Real Challenge"

Kat UIA,semua brand ustazah ada.Dia nak,dia taknak,selagi dalam UIA,dia harus jadi produk muslimin muslimat bermutu tinggi but we all here harus jadi 'ustaz/ustazah' tu dengan usaha sendiri.Kat sini lah iman kitorang sebagai orang islam ni,teruji.Nak jadi baik atau nak hanyut? Pilihan kat tangan masing2. Kau baik kau survive,kau hanyut kau goodbye.


Listen guys,aku tak tahulah UiTM lain macam mana,tapi kalau kat Kedah ni,pagar tutup awal.About 10p.m ++ students yang baru balik dah kena ambik nama.Untuk parents yang nak masuk 8.p.m. = Besok pagi je lah makcik.Kat foodcourt takleh sampai lewat malam.Pukul sekian2 dah kena halau balik kolej.Then,baju takleh la nak ketat.Lengan harus panjang.Kalau tak kompaun RM50.In certain terms,UiTM Kedah ni ada la usaha nak kawal kesosialan,keseksian yang melanda.But still kalau nak lawan UIA,KUIN,KUIS & sekutu harusla kalah mati kan.


Bukan salah UiTM (at least) sepenuhnya,tapi salah orang-orang dalam UiTM yang tak sedar diuntung tu yang memandai buat najis mughallazah which led nama UiTM jadi teruk gila vaveng padahal UiTM tu di bina untuk tolong Melayu kot,especially Melayu yang cuba bangun balik lepas dapat 4A je dalam SPM. *general*. Biar orang cakap budak UiTM macam air karat,takda sapa yang suka semacam mana orang suka 'air' yang dah tersedia bersih but once air karat lalu filter,hasilnya sama je macam air bersih yang lain.Malah mungkin lebih berkualiti.You know,kadang-kadang being underestimated by people around us boleh jadi booster paling berkesan.


Kalau orang cakap produk UiTM tak kemana,then could they 'spit' the same to my lecturers? Most of them're original UiTM's products.

Comments

  1. weyh most of uitm student are multipurpose r hahahaahah

    ReplyDelete
  2. Siyes aku meluat tgk bertudung tp baju ketat2. Sapa2 yg pakai mcm tu, x terasa ke yg aurat korg tu terserlah? Klu korg boleh nmpk, apatah lagi lelaki?

    >:-(

    ReplyDelete
  3. ohh a bit proud ada nama KUIS terselit di situ.. walaupun.. (hakikatnya budak kuis je taw apa di sebalik tabir). haha.. :P

    tp memang pun org label uitm gitu. ohh part 4A tu, sentap aii. T_T

    ReplyDelete
  4. UiTM Dihatiku...love from UiTM Kedah intake May 21st 2011
    =)

    ReplyDelete

Post a Comment

Thanks for dropping by :)

Popular posts from this blog

Diploma Pengurusan Maklumat UiTM?

Checklist : Apa Yang Perlu Dibawa Ke Kolej Penginapan / Asrama / Hostel ?

Degree Story