Saturday, August 21, 2010

Sejarah lenyapnya bandar POMPEI





Pompeii adalah sebuah kota zaman Romawi kuno yang telah roboh dan musnah berdekatan dengan kota Napoli dan sekarang berada di wilayah Campania, Itali. Pompeii hancur oleh letusan gunung berapi Vesuvius pada 79 M. Debu letusan gunung Vesuvius menimbusi kota Pompeii dengan segala isinya sedalam beberapa kaki menyebabkan kota ini hilang selama 1600 tahun sebelum ditemukan kembali dengan tidak sengaja. Semenjak itu penggalian kembali kota ini memberikan pemandangan yang luar biasa terinci mengenai kehidupan sebuah kota di puncak kejayaan kerajaan Romawi. Pasa masa ini kota Pompeii merupakan salah satu dari tapak Warisan Dunia UNESCO.

LOKASI


Pompeii terletak bersebelahan tenggara kota Napoli, berdekatan dengan kota moden Pompeii ketika ini. Kota ini berada di lokasi yang terbentuk dari aliran lava ke arah utara di hilir Sungai Sarno (dulunya dikenali sebagai "Sarnus"). Ketika ini kawasan ini agak jauh letaknya di daratan, namun dahulunya merupakan daerah yang berdekatan dengan pantai.
Pada abad pertama Masehi, Pompeii hanyalah salah satu dari kebanyakan kota-kota yang bertempat di sekitar kaki Gunung Vesuvius. Wilayah ini cukup besar jumlah penduduknya yang menjadi makmur kerana daerah pertaniannya subur. Beberapa kelompok kota kecil di sekitar Pompeii seperti Herculaneum juga menderita kerosakan atau kehancuran oleh tragedi letusan Vesuvius.
(ilustrasi komputer tentang kehancuran pompeii)
Vesuvius menguburi kota Pompeii
Para penduduk Pompeii, seperti mereka yang hidup di daerah itu sekarang, telah lama terbiasa dengan gegaran kecil, namun pada 5 Februari 62 terjadi gempa bumi yang hebat yang menimbulkan kerosakan yang cukup besar di sekitar teluk itu dan khususnya terhadap Pompeii. Sebagian dari kerosakan itu masih belum diperbaiki ketika gunung berapi itu meletus. Namun, ini mungkin merupakan sebuah gempa tektonik daripada gempa yang disebabkan oleh meningkatnya magma yang terdapat di dalam gunung berapi.

Sebuah gempa lainnya, yang lebih ringan, terjadi pada 64, peristiwa ini dicatat oleh Suetonius dalam biografinya tentang Nero, dalam De Vita Caesarum, dan oleh Tacitus dalam Buku XV dari Annales kerana hal ini terjadi ketika Nero berada di Napoli dan muncul dalam sebuah pertunjukan untuk pertama kalinya di sebuah panggung umum. Suetonius mencatatkan bahawa maharaja ketika itu tidak mempedulikan gempa itu dan terus bernyanyi hingga selesai lagunya, sementara Tacitus mencatat bahawa teater itu runtuh setelah orang-orang di dalamnya terperangkap.

Penulis Plinius Muda menulis bahawa gegaran bumi ketika itu
 "tidaklah begitu menakutkan kerana sering terjadi di Campania".

Pada awal Ogos tahun 79, mata air dan ladang-ladang mengering. Getaran-getaran gempa ringan mulai terjadi pada 20 Ogos 79, dan menjadi semakin teruk pada empat hari berikutnya, namun peringatan-peringatan itu tidak disedari mereka ketika itu, dan pada suatu petang, 24 Ogos, sebuah letusan gunung berapi yang mematikan terjadi. Ledakan itu merosakkan wilayah tersebut, menguburi Pompeii dan daerah-daerah sekitarnya. Kebetulan ketika itu adalah hari Vulcanalia, perayaan dewa api Romawi.






Lenyap selama 16 abad
Lapisan debu tebal menutupi dua buah kota yang lokasinya dekat dengan kaki gunung Vesuvius, sehingga kedua kota ini menjadi hilang dan dilupakan. Kemudian kota Herculaneum ditemukan kembali pada 1738, dan Pompeii pada 1748. Kedua kota ini digali kembali dari lapisan debu tebal dengan membongkar semua bangunan-bangunan dan lukisan dinding yang masih utuh. Sebenarnya, kota ini telah ditemukan kembali pada 1599 oleh seorang arkitek bernama Fontana yang menggali sebuah jalan baru untuk sungai Sarno, namun memerlukan lebih dari 150 tahun kemudian barulah satu usaha serius dilakukan untuk mengeluarkan kota ini dari timbunan tanah.

Raja Charles VII dari dua Sisilia sangat tertarik dengan penemuan-penemuan ini bahkan selepas dia diangkat menjadi raja Sepanyol. Giuseppe Fiorelli mengambil tanggung jawab penyelidikan pada 1860. Hingga saat itu Pompeii dan Herculaneum dianggap telah hilang selamanya. Kemudian, Giuseppe Fiorelli adalah orang yang menyarankan penggunaan teknik 'suntikan plaster' kedalam ruangan kosong didalam tubuh korban Vesuvius yang sudah hancur untuk membentuk kembali permukaan tubuh mereka secara sempurna.

Ada teori tanpa bukti yang menyatakan bahawa Fontana menemukan beberapa korban dalam keadaaan 'berasmara' ketika penggalian yang dilakukannya, namun kerana nilai-nilai kesopanan yang amat kuat saat itu ia menguburkan mayat-mayat itu kembali. Hal ini diperkuat oleh laporan-laporan penggalian oleh pasukan lain yang menyatakan bahawa daerah pengalian tersebut menunjukkan suasana telah pernah digali dan dikuburkan kembali.

Forum (bangunan untuk keperluan sosial), bilik mandi, beberapa rumah/gedung dan sejumlah villa telah dapat diselamatkan dengan baik. Sebuah hotel (dengan luas 1000 meter persegi) ditemukan berdekatan dengan lokasi kota. Hotel ini lalu dinamakan "Grand Hotel Murecine".

Fakta menyatakan bahawa Pompeii merupakan satu-satunya tapak kota kuno di mana keseluruhan struktur topografinya dapat diketahui dengan pasti tanpa memerlukan pengubahsuaian atau penambahan. Kota ini tidak pecahkan sesuai dengan pola-pola kota Romawi pada umumnya kerana permukaan tanah yang tidak datar (kota ini berada di kaki gunung). Namun jalan-jalan di kota ini dibuat lurus dan berpola pada tradisi murni Romawi kuno, permukaan jalan terdiri dari batu-batu poligon dan memiliki bangunan-bangunan rumah dan kedai-kedai di kedua sisi jalan, mengikuti decumanus dan cardusnya di ruang tengah forum. Decumanus adalah jalan-jalan yang merentang dari timur ke barat, sementara cardus merentang dari utara ke selatan.






Mengulang Sejarah Bangsa Saddum?

Kemusnahan Pompeii dari muka bumi oleh bencana yang demikian dasyat ini tentunya bukan tanpa maksud. Catatan sejarah menunjukkan bahawa kota tersebut ternyata merupakan pusat kemaksiatan dan kemungkaran. Kota tersebut dipenuhi oleh peningkatan jumlah lokasi perzinaan. Tidak terhitung banyakknya jumlah rumah-rumah pelacuran tidak diketahui pada ketika itu. Organ-organ kemaluan lelaki dengan ukurannya yang asal digantung di pintu tempat-tempat pelacuran tersebut. Menurut tradisi ini, yang berpunca pada kepercayaan Mithraic, organ-organ seksual dan hubungan seksual sepatutnya tidaklah tabu dan dilakukan di tempat tersembunyi, akan tetapi hendaknya dilakukan secara terbuka.

Lava gunung Vesuvius menghapuskan keseluruhan kota tersebut dari peta bumi dalam waktu sekelip mata. Yang paling menarik dari peristiwa ini adalah tak seorang pun mampu melarikan diri dari keganasan letusan Vesuvius. Hampir boleh dipastikan bahwa para penduduk yang ada di kota tersebut tidak mengetahui terjadinya bencana tersebut, wajah mereka terlihat berseri-seri. Jasad dari satu keluarga yang sedang asyik menikmati makanan terawetkan pada ketika tersebut. Banyak sekali pasangan-pasangan yang tubuhnya terawet berada pada posisi sedang melakukan persetubuhan.



Yang paling mengejutkan adalah terdapat sejumlah pasangan yang sama jantina, dengan kata lain mereka melakukan hubungan seks sesama jenis (homoseks). Ada pula pasangan-pasangan lelaki dan wanita yang masih suci. Hasil penggalian fosil juga menemukan sejumlah mayat yang terawetkan dengan raut muka yang masih utuh. Secara umum, raut-raut muka mereka menunjukkan ekspresi keterkejutan, seolah bencana yang terjadi datang secara tiba-tiba dalam sekelip mata tanpa mereka duga.






Aspek ini menunjukkan bahawa penghancuran Pompeii mirip dengan peristiwa-peristiwa azab yang dikisahkan dalam Alqur'an mahupun bible tentang penghancuran peradaban kaum Nabi Luth iaitu Kaum Saddum dan Gomorah.

Masyarakat Saddum adalah masyarakat yang rendah martabat moralnya, rosak akalnya, tidak mempunyai pegangan agama atau nilai kemanusiaan yang beradab. Kemaksiatan dan kemungkaran merajalela dalam pergaulan hidup mereka. Pencurian dan perampasan harta milik orang lain merupakan kejadian hari-hari di mana yang kuat berkuasa, sedang yang lemah menjadi korban penindasan dan perlakuan sewenang-wenang. Maksiat yang paling menonjol yang menjadi ciri khas dan budaya hidup mereka adalah perbuatan homoseks di kalangan lelakinya dan lesbian di kalangan wanitanya.


Seorang pendatang yang masuk ke Saddum tidak akan selamat dari gangguan mereka. Jika ia membawa barang-barang yang berharga, barangnya akan dirampas. Bila ia melawan atau menolak menyerahkannya maka nyawanya tidak akan selamat. Akan tetapi jika pendatang itu seorang lelaki yang bermuka tampan dan berparas elok, maka ia akan menjadi rebutan mereka dan akan menjadi korban perbuatan keji lelaki ketika itu. Sebaliknya bila si pendatang itu seorang perempuan muda maka dia menjadi mangsa bagi pihak wanitanya pula.
Para utusan (malaikat) berkata:

 "Hai Luth, sesungguhnya kami adalah utusan-utusan Tuhanmu, sekali-kali mereka tidak akan dapat mengganggu kamu, sebab itu pergilah dengan membawa keluarga dan pengikut-pengikut kamu di akhir malam dan janganlah ada seorangpun di antara kamu yang tertinggal, kecuali isterimu. Sesungguhnya dia akan ditimpa azab yang menimpa mereka karena sesungguhnya saat jatuhnya azab kepada mereka ialah di waktu subuh; bukankah subuh itu sudah dekat?". Maka tatkala datang azab Kami, Kami jadikan negeri kaum Luth itu yang di atas ke bawah (Kami balikkan), dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang terbakar dengan bertubi-tubi, Yang diberi tanda oleh Tuhanmu, dan siksaan itu tiadalah jauh dari orang-orang yang zalim. ( 11:81-83 )
Nota : Kisah Nabi Luth dalam Al-Quran terdapat pada 85 ayat dalam 12 surah diantaranya: Surat Al Anbiyaa' ayat 74 dan 75, Surat Asy Syu'araa' ayat 160 - 175, Surat Hud ayat 77 -83, Surat Al Qamar ayat 33 - 39 dan Surat At Tahrim ayat 10.

Brand new classmates:DIM1H..ebat!

Bila dah masuk U ni ingat dah takde dah sistem kelas2 ni sebab fikir siswa/siswi dikelas2kan ikut course tapi nampaknye daku tersilap la plak kan..?Tapi takpe sebab aku enjoy dengan classmates baru aku.Kuraaang sikit rindu aku kat 5KAA(Kelas Aliran Agama) di SMK Telok Datok tahun lepas,kelas & sekolah terbaik zaman sekolah menengah!Paling rindu dah dengan budak2 KAA yang gila & gila-gila tu.huhu.Sekarang ni semua dah berterabur cari haluan masa depan masing-masing.Gambar kenangan jamuan raya sekolah 2010 :


Aweks KAA yang cun2 n solehah2 sumenyer..haha :p


Tapi semua tu dah tinggal kenangan.Kitorang contact melalui FB je since many of us dah ade lappy sendiri.Now let me introduce my new classmates which came from Ganu Kito,Kalate,Kedah,Anak Mami Penang,I'm from KL,& Selangor.Here they are :
DIM1H PRESENTS;


MAIN CLASSMATES
SHAM+MIDA = SHAMMIDA la!


NAMA : SHAMIL AMEER
GLAMERNYE :SHAMEER
POSITION :CLASS REP
(part-timer of Asmidar's scandal)




NAMA : ASMIDAR ASHARY
GLAMERNYE : MISS "PINGU-PINGU"
POSITION: ASSIST.OF CLASS REP
(jg bekerja sambilan sbg skandal Shamil)

OTHERS


NAMA : AMIRUL NAEM
GLAMERNYE : MR."SYOK" / MR.ESPANA
POSITION :CLASS FOOTBALLER 
(bekerja separuh masa sbg skandal Atiqah Rosli jgk)


NAMA :SYAKIR ILYAS
GLAMERNYE : MR."WAK LU"
POSITION : FULL TIME SKANDAL FAREEZA



NAMA : SYAFIQ OSMAN
GLAMERNYE : MR."FIRST OF ALL"/ MR.WINK WINK
POSITION : SKANDAL MISS SRI INTAN
(kononnye...tak tahan betul dg dy ni!)


NAMA : CHE HAZIQ CHE SOH
GLEMERNYE : ABE
POSITION :SUCI DARI SEBARANG SKANDAL


NAMA : IZZUDIN
GLAMERNYE :DIN KAKI LIMA
POSITION :SAMA SEPERTI POSISI ABE
(Pegang jawatan presiden "Kelab Low Profile" kat kelas)


NAMA : NUR 'ATIQAH ROSLI
GLAMERNYE : ATIQAH "KOWT"
POSITION :CLASS "ENGLISH SPOKESWOMAN"
(dlm proses letak jawatan sbg skandal Naem)



NAMA : FAREEZA FAZIRA
GLAMERNYE : FAREEZA
POSITION : SKANDAL SYAKIR ILYAS
(dilantik secara tak rasmi sbg penjerit "air-cond" kat Dewan Sarjana)



NAMA : SAKINAH ZAINUDIN
GLAMERNYE : KINAKUN
POSITION : SKANDAL TETAP CHAD
(cari duit lebih dengan menumbuk & menggigit lengan Fareeza)




NAMA : SYAFIQAH ANUAR
GLAMERNYA : IQAH 
POSITION :AHLI  TETAP GENG KINA & FAREEZA



NAMA : HIDAYAH OTHMAN
GLAMERNYE : DAYAH
POSITION : AHLI KELAB KECIL MOLEK KELAS



NAMA : FATIN NUR SYAFIQAH
GLAMERNYE : FATIN "ANNYEONG HASEYO"
POSITION : CLASS TREASURER
(bekerja ikut kelapangan sebagai korean translator & penyanyi)



NAMA : MURNI MOHAMAD
GLAMERNYE : MURNI
POSITION : AHLI KELAB KECIL MOLEK KELAS



NAMA : SITI NUR MARISSA
GLAMERNYE : MISS "SPEECHLESS"
POSITION : BEBAS SKANDAL 
(tiada sebarang kerja sambilan)


NAMA : ZULAIKHA ZUHAIMI
GLAMERNYE : ZULAIKHA
POSITION : CLASS "CUTE-VOICE PRESENTER"
(usahawan kecil-kecilan music video KPOP)



NAMA : SYAHADA AMIR
GLAMERNYE : SYADA
POSITION : NO SCANDAL
(bekerja secara sembunyi sbg pembeli telur)



NAMA : NUR SHAHIMA
GLAMERNYE : EIMA COMEY
POSITION : TIADA SEBARANG SKANDAL
(bekerja ikut time sebagai pengkritik tetap kelas)



NAMA : EYZA NAZIRAH ISMAIL
GLAMERNYE : EYZA
POSITION : FREE FROM ANY SCANDAL



NAMA : ZAITUN RAFIE
GLAMERNYE : ZYTONE
POSITION : AHLI KELAB KECIL MOLEK KELAS



NAMA : SITI NUR ATIKAH
GLAMERNYE : ATIKAH
POSITION : TIADA SKANDAL
(Pegang jawatan Naib presiden "Kelab Low Profile" kelas)



NAMA : AZIDATUL AZAH
GLAMERNYE : AZIE AZAH AZIZ 
POSITION : SCANDAL-FREE
(Ahli JawatanKuasa "Kelab Low Profile" kelas)


NAMA : SYARIFAH AZMERA SAYED ALWI
GLAMERNYE : MEERA
POSITION : TIADA SKANDAL
(part-timer model)


NAMA : WAN ATHIRA
GLAMERNYE : T-RA
POSITION : JUGA TIADA SKANDAL
(bekerja sebagai supplier lagu JPOP,anime & japanese translator)



NAMA : SARAH SAID
GLAMERNYE : SARAH
POSITION : SCANDAL-FREE
(juga part-timer model cam Azmera)



NAMA :ATIQAH M.HAIRI
GLAMERNYE : ATIQAH "SQUARED"
POSITION : AHLI KELAB KECIL MOLEK KELAS



NAMA : IZAR RUSDI
GLAMERNYE : IZAR
POSITION : AHLI KELAB KECIL MOLEK KELAS.


NAMA : SYAFAWATI ANUAR
GLAMERNYE : SYAFA
POSITION : TIADA SKANDAL
(setiausaha "Kelab Low Profile" kelas)



NAMA : FAZILAH
GLAMERNYE : FAZ ILA
POSITION : NO SKANDAL
(Ahli Jawatankuasa 2 "Kelab Low Profile" kelas)

AND THE LAST ONE........


NAMA : 'ADNINA SHAHIRAH
GLAMERNYE : SHASHA
POSITION : OPSS!SUCI DARI SKANDAL,OK?

DIM1H still takde official picture.Jap lagi kut.Nanti kalau dah ade,aku post kat blog ni hah.Faz Ila punya gambar mmg susah giler nak cari.Die tak ske tgkap gambar kut.Tapi percayala kat aku dy cun,ok?Ni saje  entry untuk hari ni.Caption2 kat gambar agak ke-merepek-an di situ & just for suka-suki.Haha..chow cincau!


Friday, August 20, 2010

Hotel Burj-Al-Arab,Dubai yang SUPER-Luxury!

Takat tengok gambar okeylah kut.Kalau nak jejak sana,alamatnye sampai ganyut pun takkan sampai.Bak kata adik aku,"ko tanam jelah angan2 ko tu mane tau jadi rambutan".Hahahaa..nilah bukti kemewahan Hotel Burj kat Dubai nun.Hotel Seri Malaysia bole jadi cenggini tak agak2..??

Tak tahu ape motif dia wat benda ni.
Lobby yang sangat besar.Boleh muat berpuluh2 gajah,hah!

Lawak la style bilik dy tapi comel.

Takde orang pun...


Nak wat rumah gaya camni la...


Fuh..bangge seyh klu camnila gaya living room aku.Mau time raye 24 jam available.




simple



Klu camni bilik mandi aku,sejam sekali aku mandi kut!haha..


OWH!jakuzi..I'm coming....!
Kesimpulannya,aku kena kahwin dengan anak Sultan Brunei kut kalau nak bermalam kat sini.Sumpah mahal.Semalam kat sini boleh sapu sebijik Myvi.Ape kehe..?Tak balik modal.Terlalu mahal nak banding dengan nikmat yang cume sekejap.Tak mampu la nak pergi sana.Hotel Seri Malaysia pun ok,wat?
haha..


Kedai Ubat di India













Uuu...Tak ke haru kalau gempa bumi ni...????

Life : Married? Checked!

Assalamualaikum By the time I'm writing this, cukup 3 bulan seorang Shasha Yatim sah jadi isteri Mohd Ikram Zaidi yang aku jump...