Posts

Sejarah lenyapnya bandar POMPEI

Image
Pompeii adalah sebuah kota zaman Romawi kuno yang telah roboh dan musnah berdekatan dengan kota Napoli dan sekarang berada di wilayah Campania, Itali. Pompeii hancur oleh letusan gunung berapi Vesuvius pada 79 M. Debu letusan gunung Vesuvius menimbusi kota Pompeii dengan segala isinya sedalam beberapa kaki menyebabkan kota ini hilang selama 1600 tahun sebelum ditemukan kembali dengan tidak sengaja. Semenjak itu penggalian kembali kota ini memberikan pemandangan yang luar biasa terinci mengenai kehidupan sebuah kota di puncak kejayaan kerajaan Romawi. Pasa masa ini kota Pompeii merupakan salah satu dari tapak Warisan Dunia UNESCO.
LOKASI


Pompeii terletak bersebelahan tenggara kota Napoli, berdekatan dengan kota moden Pompeii ketika ini. Kota ini berada di lokasi yang terbentuk dari aliran lava ke arah utara di hilir Sungai Sarno (dulunya dikenali sebagai "Sarnus"). Ketika ini kawasan ini agak jauh letaknya di daratan, namun dahulunya merupakan daerah yang berdekatan dengan pant…

Brand new classmates:DIM1H..ebat!

Image
Bila dah masuk U ni ingat dah takde dah sistem kelas2 ni sebab fikir siswa/siswi dikelas2kan ikut course tapi nampaknye daku tersilap la plak kan..?Tapi takpe sebab aku enjoy dengan classmates baru aku.Kuraaang sikit rindu aku kat 5KAA(Kelas Aliran Agama) di SMK Telok Datok tahun lepas,kelas & sekolah terbaik zaman sekolah menengah!Paling rindu dah dengan budak2 KAA yang gila & gila-gila tu.huhu.Sekarang ni semua dah berterabur cari haluan masa depan masing-masing.Gambar kenangan jamuan raya sekolah 2010 :


DIM1H PRESENTS;

MAIN CLASSMATES
SHAM+MIDA = SHAMMIDA la!


NAMA : SHAMIL AMEER GLAMERNYE :SHAMEER POSITION :CLASS REP (part-timer of Asmidar's scandal)



NAMA : ASMIDAR ASHARY GLAMERNYE : MISS "PINGU-PINGU" POSITION: ASSIST.OF CLASS REP (jg bekerja sambilan sbg skandal Shamil)
OTHERS

NAMA : AMIRUL NAEM GLAMERNYE : MR."SYOK" / MR.ESPANA POSITION :CLASS FOOTBALLER  (bekerja separuh masa sbg skandal Atiqah Rosli jgk)

NAMA :SYAKIR ILYAS GLAMERNYE : MR."WAK LU" POSITIO…

Hotel Burj-Al-Arab,Dubai yang SUPER-Luxury!

Image
Takat tengok gambar okeylah kut.Kalau nak jejak sana,alamatnye sampai ganyut pun takkan sampai.Bak kata adik aku,"ko tanam jelah angan2 ko tu mane tau jadi rambutan".Hahahaa..nilah bukti kemewahan Hotel Burj kat Dubai nun.Hotel Seri Malaysia bole jadi cenggini tak agak2..??















Kesimpulannya,aku kena kahwin dengan anak Sultan Brunei kut kalau nak bermalam kat sini.Sumpah mahal.Semalam kat sini boleh sapu sebijik Myvi.Ape kehe..?Tak balik modal.Terlalu mahal nak banding dengan nikmat yang cume sekejap.Tak mampu la nak pergi sana.Hotel Seri Malaysia pun ok,wat? haha..

Kedai Ubat di India

Image
Uuu...Tak ke haru kalau gempa bumi ni...????